Loggbok för Lars Dagberg
HBB-paddling 9 maj - 13 juli 2005

jpg

Min första övernattning blev i Svinesund inför starten

Dag 1 - 9 maj Svinesund - V. Resö.  -  40.7 km  -   tot. 40.7 km
Väder: Växlande vind NO 2-5 m/s senare ökande til 8 m/s, regn o sol omväxlande. Kallt i luft o vatten.
   Not. Start kl. 06 00 från Svinesund. (Bra start medströms och vinden i ryggen) Rast kl. 08 15 vid Kungsvikshamn, då jag ringde till Jim och meddelade min start. Kl.11.00 tog jag rast vid N. Lindholmen. Vid tvåtiden började det blåsa hård motvind och regna kallt, så jag gick in i Resö hamn. Det är vä säkrast att ta det lite lugnt i början!

Dag 2 - 10 maj V. Resö - Söön.  -  43,5 km  -   tot. 84,2 km
Väder: Vind N växlande 5-8 m/s, regnskurar och en åskby. Dj. kallt o fuktigt!
   Not. Jag startade kl. 06 45 i medvind, tog första rasten kl. 09.00 på V. Pinnön och fortsatte till Dannemark (söder om Hamburgsund). Kl. 15.15 anlände jag till Söön vid norra inloppet till Sotenkanalen. Det känns lite tröttsamt med denna kyla och regn trots medvind hela dagen.

Dag 3 - 11 maj Söön - Bråtön (vid Kråksundsgap).  -   47,2 km  -  tot. 131,4 km
Väder: N-NV 4-6 m/s. Nattfrosten låg kvar på morgonen! Inget regn!
   Not. Jag började dagen med att skaka av isen från kapellet! Sedan blev det bättre. Riktigt bra! Fin undanvind och fina vågor utanför Lysekil! Jag hade planerat Stocken som natthamn, men matserveringen var inte öppen och de skulle ha 240 kr för att få sätta upp tältet c:a 100 meter från kajaken, så jag fortsatte till Bråtön.

Dag 4 - 12 maj Bråtön - Rammen ( norr om Öckerö).  -   40,7 km  -  tot. 172,1 km
Väder: Vind SV-NV 3-5 m/s. Mulen morgon men senare riktigt fint. Vinden ökade som vanligt på eftermiddagen.
   Not. En riktigt fin paddeldag med både lätt motvind och senare fin medvind med vågor. Jag tog rast vid akvarellmuseet i Skärhamn och ett längre stopp i Marstrand för fika och proviantering.

Dag 5 - 13 maj Rammen - Stubbholmen. (vid Särö)  -  41,6 km  -   tot. 213,7 km
Väder: Vind: NV-V 3-5 m/s. Solsken och klart.
   Not. Fredagen den 13:e började med mycket strul vid starten. B1.a. måste jag vända för att hitta mina solglasögon, som hade åkt ner på durken. En fin paddeldag igen, som avslutades med kraftig sidsjö. Det blev lite jobbigt, så jag tog tidig landgång. Dessutom är det dagen före pingstafton. Start från Rammen kl 07 00. Framme vid Särö kl 15 00.

Dag 6 - 14 maj Särö - Bua Strand (vid Ringhals)  -  37,9 km  -   tot. 251,6 km
Vader: Vind: SO -SV 1-3 m/s. Uppehållsväder, åska inåt land.
   Not. Åter en fin paddeldag. Jag gjorde en avstickare till Knastå för att besöka bekanta, men jag träffade dem inte. Däremot träffade jag min son med fru i Bua Trevligt med sällskap. De hade även kaffebröd med sig.

Bua. Med Ringhals i bakgrunden

Dag 7 - 15 maj Bua Strand - Glommen. (Morups Tånge)  -  42,6 km   -  tot. 294,2 km
Vader: Vind: SV-V 3-5 m/s o klart.
   Not. Fin paddeldag igen. Jag hade problem till en början med däckskompassen. Den stod stadigt på 210º. Som tur var hade jag en lös handkompass i sittbrunnen. När jag kom i land ph Bondeholmen för rast, konstaterade jag att en konservburk hamnat för nära kompassen. Däckskompassen visade tonfisk! Start Bua: kl 07 15. Anlände till Glommen kl 15 30.

Dag 8 - 16 maj Glommen - inblåst!  -  0 km  -   tot. 294,2 km
Väder: Skitväder!! Kulingvarning: SV 10-14 m/s. Grov sjö och regnskurar.
   Not. Första inblåsta dagen. Jag fick tidigt problem med min tilläggningsplats - badplatsen i.st.f. hamnen, som ligger alldeles i närheten. Tältet höll på att blåsa sönder. Snabbt uppbrott och flytt av tält och kajak till en plats med lite lä. I Glommen finns ett Konsum och en toalett.
Toppen!!

Dag 9 - 17 maj Glornmen - St. Stensjö  -  23,l km  -   tot. 317,3 km
Väder: Vind: SV-V 3-5 m/s. Grov sjö.
   Not. Startade kl 08 00 efter att ha kollat väderleksrapporten. En hel del grov sjö låg kvar sedan gårdagens oväder. Anlände till St. Stensjö redan kl 13 00. Det var det perfekt paddelväder och strålande sol, men jag var trött efter 5 timmars oavbruten paddling, så jag tog en viloeftermiddag i solen.

Dag 10 - 18 maj St. Stensjö. Inblåst igen!!  -  0 km  -   tot. 317,3 km
Väder: Vind: SV-V 10-13 m/s. Grov sjö.
   Not. Blåsigt även på natten. Klockan 5 flyttade jag tältet till en lugnare plats. Vid väderleksrapporten kl. 05 55 förutspåddes ökande vind och eventuellt regn. Beslöt att ligga kvar här.

Dag 11 - 19 maj St. Stensjö - Steninge.  -  2,8 km  -   tot. 320,1 km
Väder: Vind SV 8-10 m/s, mycket grov sjö.
   Not. Fortfarande grov sjö! Jag tog en promenad på förmiddagen utefter kusten, och upptäckte en sandstrand, som eventuellt skulle passa bättre till den förutspådda sydliga vinden. Efter väderleksrapporten kl. 13 00, där de även utfärdade kulingvarning för morgondagen, gav jag mig iväg ut bland vågorna. Jag gick i land i Steninge och tog in på vandrarhemmet och tog en varm dusch.

Dag 12 - 20 maj Steninge - Haverdal  -  6,5 km  -   tot. 326,6 km
Väder: Vind S 10-14 m/s. Kulingvarning utfärdad. Regn.
   Not. P.g.a väderleksrapporten beslöt jag mig att ligga still i Steninge och tog bussen till Halmstad, där jag åt och provianterade. Återkommen därifrån tyckte jag att vädret inte var så farligt och stack iväg. Väl ute friskade det i ordentligt, så jag gick in i Haverdal. Samvetet har ansatt mig: Är det tillåtet att ta in på vandrarhem? Här nere är bara naturreservat, där man inte får tälta. När det även blåser, som det har gjort!?

Dag 13 - 21 maj Haverdal - Grötvik (utanför Halmstad)  -  16,7 km   -  tot. 343,3 km
Väder: Vind SV-S 8-10 m/s. Regn med ökande vind.
   Not. Startade kl. 06 00 efter väderleksrapporten. Det var kraftig motvind och grov sjö. Plötsligt kändes kajaken underlig. Något höll emot. En blick bakåt visade att paddelflottören, som legat fastspänd på akterdäck, hade hamnat i vattnet och nu fungerade som drivankare. När vädret försämrades ytterligare med ett kraftigt regn, gav jag upp och gick in till Grötviks hamn.

Dag 14 - 22 maj Grötvik - Mölle  -  51,8 km  -  tot. 395,l km
Väder: Vind 3-8 m/s. Dis på morgonen.
   Not. Startade kl. 06 30 från Grötviks hamn efter att jag blivit bjuden på kaffe av en vänlig hamnmedlem. Det var över huvud taget ett mycket fint mottagande jag fått. Jag beslöt att gå rakt över Laholmsbukten. Allt gick bra, så nu är en besvärlig passage avklarad. Jag tänkte övernatta i Torekov och satte upp tältet i hamnen. Jag ändrade mig och stack iväg kl. 16 30 trots ett kraftigt åskväder över land. Anlände till Mölle kl. 20 30.

Dag 15 - 23 maj Mölle - Råå.  -  38,9 km  -  tot. 434,0 km
Väder: Vind SO-SV 2-3 m/s. Disigt och dimma, lite regn.
   Not. Mölle var inte så vänlig mot kajaken. Jag låg på en stenig strand norr om Mölle. Det var en ganska odramatisk paddeldag. Jag paddlade dock ifatt två andra HBB-paddlare: Zachs och Norman, som startat den 1 maj. De höll ett lite lägre tempo och hade inget emot, att jag paddlade vidare.

Dag 16 - 24 maj Rå - Barsebäcks hamn.  -  29,6 km  -   tot. 463,6 km
Väder: Vind S-SV 2-5 m/s, senare ökande.,,,,
   Not. Jag skulle träffa en bekant i Bjärred. Jag gick in i Barsebäcks hamn och fick en bra plats för både kajaken och tältet. Då vinden dessutom ökade kraftigt, stannade jag i Barsebäck. Conny kom senare och hämtade mig och jag fick en behövlig dusch och en god middag hemma hos honom. Jag sov i tältet i Barsebäck.

Dag 17 - 25 maj Barsebäcks hamn - Klagshamn  -  33,3 km  -   tot. 496,9 km
Väder: Vind S-SV 3-6 m/s, mojnade på eftermiddagen.
   Not. Motvind och bitvis relativt hög sjö. Man vänjer sig vid vågorna vart efter. Jag var inne i två segelbåtshamnar i Limhamn, men fann ingen lämplig natthamn och fortsatte därför under Öresundsbron. Där är man liten i en kajak! Klagshamn var en besvikelse. I hamnen hittade jag ingen lämplig plats för natten, så jag kampade på badstranden norr om Klagshamn.

Dag 18 - 26 maj Klagshamn - Skåre  -  26,8 km  -   tot. 523,7 km
Väder; Vind S-SV 6-8 m/s, ökande till 10 m/s . Grov sjö - motvind hela tiden.
   Not. Den här dagen skulle jag legat stilla i.st.f. att stångas med motvind och vågor. Det känns lite i ryggen. Jag var inne i land vid Falsterbokanalen, men tyckte att det mojnat på andra sidan. Men nej! Det var grov oregelbunden sjö. Jag gick in Skåre, där några vänliga gubbar hjälpte mig med kajaken och gav mig en färsk näbbgädda. Det blev fisk till middag.

Dag 19 - 27 maj Skåre - Svarte. (vid Ystad)  -  46,3 km  -   tot. 570,0 km
Väder: Vind V-NV 3-5 m/s, till en början oregelbunden, grov sjö.
   Not. Första rasten gjorde jag i Smygehamn.(Sydligaste orten i Sverige!)Nu bär det norr ut! Jag köpte två rökta makrillar, som jag har snaskat på i dag. Nästa rast i Abbekås. Jag paddlade sedan efter kusten och letade efter en naturhamn, men här är mycket sten. En badstrand får duga, men det är mycket sand.

Sydligaste landhugget -Smygehuk! Nu bär det av mest norr ut

Dag 20 - 28 maj Svarte - Brantevik  -  50,0 km  -  tot. 620,0 km
Väder: Vind N-NO 3-5 m/s, på slutet dynig från ost.
   Not. En fin paddeldag, trots att vinden hela tiden kom mot, även om jag ändrade kurs vid Sandhammaren. Jag var inne i Kåseberga och provianterade lite (glass!) Jag har hitintills haft ganska mycket tur med mina hamnbesök, så även i Brantevik.

Dag 21 - 29 maj Brantevik - Gropahålet.  -  44,5 km  -   tot. 664,5 km
Väder: Vind byig 5-9 m/s. Kallt!!
   Not. Startade tidigt och hade en fin morgon. Jag rastade i Baskemölla. Strax innan Stenshuvud gick jag i land och hade sedan för avsikt att gå rakt på Gropahålet, men då började det att blåsa snett framifrån något grymt. Jag gick in i Kivik och köpt bullar och glass, och följde land sedan hela tiden. En jobbig paddeldag!

Gropahålet - Helge Åmynning

Dag 22 - 30 maj Gropahålet - Hällevik.  -  43,5 km  -   tot. 708,0 km
Väder: Vind SV 2-6 m/s, på slutet grov sjö.
   Not. Jag hade tänkt att ta en vilodag och paddla till Åhus och handla. Jag badade och tvättade mig först i Helgeäns sötvatten. I Åhus paddlade jag långt in i hamnen, vilket var mycket fel. Jag fick sedan gå över en bro och gå tillbaka till centrum. Jag fick reda på att utanför hamnen fanns en sandstrand med en 1ivsmedelsaffär i närheten. Efter väderleksrapporten kl. 13 00 paddlade jag rakt över till Hallevik.

Dag 23 - 3l maj Hällevik - Hörvik.  -  13 .9 km  -   tot. 721,9 km
Väder: Vind NV 5-15 m/s (kulingvarning)
   Not. Morgonens väderleksrapport hade kulingvarning (l5 m/s ) för dessa farvatten. Jag hade tre beslutsalternativ:
  1. Att chansa att jag hinner över till Tärnö (8 dist.min.)
  2. Att följa kusten runt Pukaviken, vilket skulle betyda åt fel håll.
  3. Att gå till Hörvik och vänta på bättre väder.
Jag valde det sista alternativet och har i dag vilat i Hörvik.

Dag 24 - 1 juni Hörvik - Hasslö.  -  49,l km  -   tot. 771,0 km
Väder: Vind NV-SV 3-8 m/s, mulet och kallt.
   Not. Jag startade efter väderleksrapporten kl. 06 00 och gick rätt över till Tärnö, vidare in i skärgården till Saltärna för rast. Jag fortsatte sedan till Gö hamn, som jag hade planerat som natthamn. Klockan var bara 13 00, så jag fortsatte vidare ut i grov sjö med undanvind till Hasslö, söder om Karlskrona.

Dag 25 - 2 juni Hasslö - Kristianopel.  -  56,5 km  -   tot. 827,5 km
Väder: Vind SV-S 5-8 m/s, mulet med regn på kvällen.
   Not. En fin morgon med inomskärsnavigering och gick in i Sandhamn (ej Stockholms). Man hade förutspått ökande SV vind till 10 m/s, men jag tyckte det var mindre, så jag stack iväg upp till Kristianopel med vinden i ryggen och kryssade mellan alla stenar och rev. Resultatet blev ett nytt distansrekord!

Dag 26 - 3 juni Kristianopel - Hagbyudden (l8 km S Kalmar)  -  37,9 km   -  tot. 865,4 km
Väder: Vind S 2-5 m/s, ökande till 8 m/s, mulet och regn.
   Not. En ren transportsträcka.- mulet, regn och kallt. Jag var inne i Bergkvara och köpte färska bullar till kaffet. Vid rasten senare vid en ö dök tre stycken sälar upp och hade uppvisning för mig. Sjön ökade på eftermiddagen, sa jag sökte mig in på en äng, som förmodligen hyser kor. Jag hoppas de inte kommer!

Dag 27 - 4 juni Hagbyudden. Inblåst!!  -  O km  -   tot. 865,4 km
Väder: Vind SO 8-15 m/s, åska och regn. (Inget vidare paddelväder).
   Not. Jag hade tänkt mig till Kalmar och handla, men vädret ville annat. Jag ligger i en kohage med korna runt omkring mig. Det borde jag förstått av namnet. I morse var ett kraftigt åskväder.

Dag 28 - 5 juni Hagbyudden - Ängeskär. (V.Skäggenäs  -   39,8 km  -  tot. 905,2 km
Väder: Vind SV 8-13 m/s, ökande till 15 m/s.
   Not. Jag måste till Kalmar och handla. Jag gick först rakt på, och hoppades att kulingen inte skulle hinna komma, - men det gjorde den, så jag sökte mig in mot land och lyckades nå badplatsen framför slottet. Efter provianteringen paddlade jag genom Kalmar. En vacker stad! Sedan höll jag mig hela tiden i lä inomskärs och gick t.o.m. innanför Skäggenäs. Kanalen var inte lätt att hitta. Jag var tvungen att gå i land och fråga.

Skäggenäs Kanal - omväxling till havspaddlingen

Dag 29 - 6 juni Ängeskär - Näset (S. Oskarshamn)  -  55,6km  -   tot. 960,8 km
Väder: Vind V 2-5 m/s, senare växlande. På eftermiddagen regn.
   Not. Det var trevligt att starta dagen utan kulingvarning. Vinden har varit fördelaktig. Efter Påskalavik gick jag inomskärs i en vacker skärgård. Natthamnen är vacker men kanske inte så praktisk - kottar i baken, myror och mygg.

Dag 30 - 7 juni Näset - Åsvallesund.(S. Oskarshamn).  -  6,5 km  -   tot. 967,3 km
Väder: Vind N 8-15 m/s - avtagande till 5-10 m/s.
   Not. I dagens första väderleksrapport sade Åsa Bodén: "I dag får hela Sverige fint väder." Utanför tältet vräkte regnet ner, och vinden dånade. Kl. 14 00 gjorde jag ett försök att nå Oskarshamn, men sjön gick hög utomskärs, så jag vände och kom in till Åsvallesunds kanotklubb, där jag fick s1å upp mitt tält. Tack allihop för en fin kväll tillsammans.

Dag 31 - 8 juni Åsvallesund - Innanför Galtbådan  -  48,1 km   -  tot. 1.015,4 km
Väder: Vind NV 3-5 m/s, senare vridande till NO 5-9 m/s sjöbris.
   Not. Det började med nordvästlig motvind. Senare skulle den vindriktningen bli bra, men så blev det inte - nordostlig rätt emot igen trots kursändring. Jag gick in i Figeholm, handlade och åt och väntade ut sjöbrisen. Kl. 14 00 fortsatte jag ut på havet.

Dag 32 - 9 juni Galtbådan - Skaftholmen.(N. Västervik).  -  40,7 km  -   tot. 1.056,1 km
Väder: Vind 0 2-5 m/s. Sjöbris. Solsken!!
   Not. Jag är inte van vid solsken, så jag blev lite slö. Dessutom börjar jag få lite ont i häcken, så jag beslöt mig för att besöka VKV i Västervik. Innan dess besökte jag Grönö, där jag lag med Sjövärnskåren för c:a 50 år sedan. Det var sig likt. Att sedan hitta VKV-varvet var inte lätt. VKV är känt i hela kanotsverige men inte i Västervik. Jag köpte en Terma-Restdyna.

Dag 33 - 10 juni Skaflholm - Gryt.  -  57,4 km  -  tot. 1.113,5 km
Väder: Vind S 2-5 m/s, åska och regn.
   Not. Undanvind nästan hela dagen. Jag skulle möta min bror och svägerska i morgon, men den fördelaktiga vinden gjorde, att jag fortsatte ända fram. Sista biten blev mycket blöt med åska och regn. Allt blev dock bra genom att jag blev bjuden på fin middag ombord på deras segelbåt och erbjuden att sova där. Tack, Gudrun och Bengt!

Dag 34 - 11 juni Gryt - S. Väggön.  -  15,7 km  -  tot. 1.129,2km
Väder: Vind N-NO 2-6 m/s, senare ökande. Uppehållsväder.
   Not. I dag fortsatte jag den sociala delen i min ungdoms farvatten. Jag besökte en gammal seglarvän, Putte, som tillfälligtvis bodde på Fångö. Det blev god mat och trevlig samvaro. Sedan kändes det inte för att paddla så långt.

Dag 35 - 12 juni Väggön - N. Tallholmen. (Norr om Arkö) 33,3 km tot. 1.162,5 km Väder: Vind S 5-8 m/s, senare ökande till 12 m/s och byig.
   Not. Planeringen var Arkösund. Dit kom jag redan kl. 13 30, så jag tog tid på mig att fika och handla i en mycket fin affär. Sedan drog jag mig från civilisationen till en fin vik norr om Arkö. Arkösund hade förändrats en hel del sedan min seglartid på 50-talet. Vårt Arkö hade nu hamnat i ett nostalgiskt bildarkiv, som visades för turisterna.

Dag 36 - 13 juni N. Tallholmen - Ö.Idklubben (N. Oxelösund)  -  35,2 km  -   tot. 1.197,7 km
Väder: Vind S-SO 3-8 m/s, ökande till 10 m/s och grov sjö.
   Not. Jag planerade att gå över Bråviken, innan vinden ökade. Jag hann inte riktigt. Utefter Bråvikens norra sida ökade både vind och sjö, så jag fick gå in bakom Kungshamns Nedre och söka 1ä. Jag har ännu ej lärt mig Östersjöns krabba sjö.

Dag 37 - 14 juni Ö.Idklubben - Järflotta. (S. Nynäshamn)  -  55,6 km  -   tot. 1.253,3 km
Väder: Vind SO-S 2-5 m/s, vridande till syd. Solsken!!
   Not. Jag paddlade inomskärs upp till Tvären, dels för att se gamla seglarvatten, dels för att praktisera lite navigering. Efter Sävsundet blev det havspaddling rätt över till Järflotta, söder om Nyäshamn. Svår paddelsjö på slutet och många timmar i kajaken gjorde att jag gick in på en sandstrand och tältade.

Dag 38 - 15 juni Järflotta-Vadviken vid Dalarö  -  47,2 km  -   tot. 1.300,5 km
Väder: Vind S-SV 2-5 m/s. Solsken!
   Not. Jag hade bestämt träff med min gamla barndomsvän Mats på Dalarö. Paddlade Mysingen upp i solsken och akterlig vind, rastade under Älvsborgsmonumentet och fortsatte till Långgarn, där jag tog årets första riktiga bad. Jag fortsatte sedan till Vadviken, där Mats bror bor. Vi åkte sedan till Dalarö och åt middag tillsammans. Natten tillbringade jag i en motorbåt för att vara i närheten av kajaken.

Dag 39 - l6 juni Vadviken - Ingmarsö.  -  51,8 km  -  tot. 1.352,0 km
Väder: 1-3 m/s växlande, senare S-SV.
   Not. Fin morgon, nästan ingen vind och stilla och tyst (kl. 06 00). sedan blev det annat - mycket båtar och oljud vid Stavsnäs. I dag paddlade jag över fyra fjärdar: Jungfrufjärden, Nämdöfjäden, Kanholmsfjärden och Möja Västerfjärd.

Stilla morgon

Dag 40 - 17 juni Ingmarsö - Lidön.  -  43,5 km  -  tot. 1.395,8 km
Väder: Vind S-SO 1-3 m/s, växlande. Solsken!
   Not. Paddlade i solsken och nästan ingen vind på morgonen. Mellan kl.6 och 9 får man vara ensam och njuta av friden. Sedan vaknar människorna och låter med sina gräsklippare, motorsågar m.m. Båtarna har börjat att komma och surrar som getingar. Jag gick in i Furusund och handlade och fikade. Man hade spått åska och det var kvavt, sa jag gick in på Lidön, dar jag hade gjort en markering om natthamn.

Dag 41 - 18 juni Lidön - Lervik på Björkö.  -  20,4 km  -   tot. 1.416,2 km
Väder: Vind N 8-13 m/s. Grov sjö men solsken.
   Not. Startade kl. 05 30 för att hinna en bit, innan vinden ökade. Den hade redan ökat! Det var synd att jag inte fortsatte i går, när det var sydlig vind. Jag gick in vid en ö, som heter Gyltan och inväntade mindre vind. Kl. 16 00 stack jag iväg och paddlade i kraftig motvind. När jag kommit i land mojnade vinden. En tältbåge har gått sönder. Jag har lagat den provisoriskt.

Dag 42 - 19 juni Lervik - Grisslehamn.  -  30,5 km  -  tot. 1.446,7 km
Väder: Vind N-byig 8-13 m/s, men solsken.
   Not. Detta blev en mycket jobbig dag p.g.a. den kraftiga motvinden och motströmmen genom en enda lång vik. Väddö kanal var vä1 bra - men sedan!! Jag gick iland i Ålmstad och passade på att handla mat i ICA. Det var skönt att komma till Grisslehamn. Jag har tagit en fika och en varm dusch och ämnar äta på restaurant.

Dag 43 - 20 juni Grisslehamn - En vik norr om Forsmark.  -  63,0 km  -   tot. 1.509.7 km
Väder: Strålande solsken, vind S-SO växlande 1-5 m/s.
   Not. En fin paddeldag i strålande solsken och undanvind. Nu har jag kommit upp till stenrika Öresundsgrepen. Jag hade ett visst besvär att krångla upp kajaken mellan stenarna. Nu skall jag försöka få upp det skadade tältet också.

Dag 44 - 21 juni Vik norr om Forsmark - Sikhjä;lma  -  34,3 km  -   tot. 1.544,O km
Väder: Vind S 2-5 m/s, vridande till väst, ökande till 8 m/s.
   Not. Det började bra till Öregrundsgrepens mynning. Där vred sig vinden till SV- V och ökade. En lite tveksam väderleksrapport gjorde att jag följde land i.st.f. att gå rätt över Lövstabukten. Nu blir överfarten lite kortare (c:a 12 dist.).Man har spått regn och ev. åska. Jag känner det i kroppen.

Dag 45 - 22 juni Sikhjälma - Eskön.  -  49.1 km  -  tot. 1.593,1 km
Väder: På morgonen regn och 6-8 m/s V vind, som sedan mojnade och vred till SV. På kvällen solsken.
   Not. Jag startade överfarten av Lövstabukten med stark sidsjö och sedan regn. Gick i land på en liten ö, som heter Kniven mitt i bukten. Det är ett antal små fiskarstugor, som nu användes som sommarhus, men jag såg inga människor. Jag fortsatte till Furuvik och köpte hamburgare och dricka, och tog sedan en kvällspaddling i solsken och lätt sidsjö.

Dag 46 - 23 juni Eskön - Ljusne.  -  56,5 km  -  tot. 1.649,6 km
Väder: Förmiddagen 1-3 m/s S vind. Eftermiddagen ökande till 5-8 m/s SO vind, molnigt men uppehållsväder.
   Not. Förmiddagen gick i stora hopp mellan waypointen. Det var svårt att gå i land och sträcka på benen. Eftermiddagen slutade i grov SO medsjö. Tilläggning med kraftig sjö rätt in på Ljusnes enda sandstrand. Området visade sig vara ett instängslat förråd. Jag gick in till samhället (en promenad på c:a en mil!) och handlade. Då det var svårt att sticka i väg p.g.a. höga vågor beslöt jag mig för att stanna över natten.

Dag 47 - 24 juni Ljusne - Långvind  -  40,7 km  -  tot. 1.690,3 km
Väder: Vind V 3-6 m/s, vridande till NV och ökande till 8-10 m/s, uppehållsväder.
   Not. Jag startade kl. 05 00 och lyckades skaffa dricksvatten på en båtklubb. Sedan blev det besvärligt med hård motvindspaddling och hög sjö. Det stora problemet här är att komma i land bland alla stenarna. Till slut fick jag röja en gata för kajaken och hade även problem med plats för tältet. Det blev en jobbig midsommarafton. Förresten: Glad Midsommar !!!

Vackra stenar, men svåra att landa vid i kontrast mot sydligare och mer inbjudande strand

Dag 48 - 25 juni Långvind - Våtnäs.  -  13,0 km  -  tot. 1.703,3 km
Väder: På natten och morgonen regn, 2-5 m/s NV vind, senare ökande till 10 m/s. På em. t.o.m. solsken
   Not. Jag vaknade som vanligt kl. 04 00 och fann att det regnade och beslutade att ta sovmorgon. Det trasiga tältet pajade helt av regntyngden och allt blev blött. Jag packade ihop och stack iväg kl. 11 00 till Våtnäs - ett fantasiskt fint f.d. fiskeläge med trevliga människor. Av dem fick jag en rörstump, så att jag kunde reparera tältet. Jag stannade i Våtnäs, tvättade och rakade mig.

Mitt tält - ett minne blott (?)

Dag 49 . 26 juni Våtnäs - Höllik.  -  18,5 km  -  tot. 1.721,8 km
Väder: Fm. 8-12 m/s NV vind. Em. något mindre och vridande till SV.
   Not. Väderprognosen sade avtagande vind fram på dagen, så jag beslutade att invänta och laddade batterierna och tog en promenad. Kl. 11 00 gav jag mig iväg, men här ändras vädret snabbt. Jag gick in till segelklubben på Kråkskär och kollade läget. Enligt väderleksrapporten nu skulle den tillfälligt avtagande vinden snart öka till 13 m/s . Jag stack genast över till Höllik och fick ligga på Sven Lundgrens strand. Tack!!

Dag 50 - 27 juni Höllik - Mellanfjärden.  -  46,3 km  -  tot. 1.768,1 km
Väder: Vind S-SV 3-5 m/s, vridande till NV 6-8 m/s. Em. åska och regn.
   Not. Startade kl. 04 00 för att klara Hornslandet innan vindändringen. Jag rastade i Bergö (ännu ett mysigt gammalt fiskesamhälle) och tipsades där om Mellanfjärden. Strax före ankomsten dit kom nordanvinden med besked, och fort gick det! Jag handlade i Mellanfjärd och paddlade sedan ut till en sandstrand. Jag hann knappt få upp tältet förrän åskan med regnet kom.

Dag 51 - 28 juni Mellanfjärden (inblåst!)  -  0,O km  -  tot. 1.768,1 km
Väder: Vind byig NV 8-12 m/s, senare ökande till N 12-14 m/s.
   Not. Jag ligger still på en ö utanför Mellanfjärden. Har bara gjort två stycken förflyttningar:
  1) Flyttat tältet till en mera skyddad plats.
  2) Paddlat in till samhället och handlat och rakat mig.

Dag 52 - 29 juni Mellanfjärden - Lörudden.  -  3 8,9 km  -   tot. 1.807,0 km
Väder: Vind N-NV 3-6 m/s, senare vridande till NO. Grov NO dyning och mulet.
   Not. SMHI rapporterade kulingvarning, 14 m/s nordlig vind, så jag knoppade in och sov ett tag till. Kl. 08 hade de fortfarande kulingvarning, men jag tyckte inte det blåste så mycket, så jag gav mig iväg vid 12-tiden. Det var en mycket grov dyning från NO. Jag kom till Lörudden kl. 19 00 och åt på restaurant på kvällen.

Dag 53 - 30 juni Lörudden - Skarpudden  -  443 km   -  tot. 1.851,5 km
Väder: Vind N-NO 6-10 m/s, grov dyning från O och växlande molnighet.
   Not. Jag hade för avsikt att gå rätt över Sundvallsfjärden till Åstholmsudden. Sjön var dock så krabb och skvalpig, så jag beslutade mig för att följa land en bit. Jag skulle gå i land på Högön för att sträcka på benen, när Hans Wallner ropade in mig från ön, och hans fru Monika bjöd på kaffe och smörgås. Vilken bensträckare! Heder och tack! Jag passerade sedan Spikarna och kanalen i Åstön och gick sedan över Åvikebukten. Sedan var krafterna slut.

Minsann finns där inte en bilbro till Spikarna!

Dag 54 - 1 juli Skarpudden - N. udden på Hemsö.  -  38,9 km   -  tot. 1.890,4 km
Väder: Vind N-NO 3-8 m/s, på kvällen avtagande.
   Not. Jag startade kl. 05 00 och hoppades att sjön inte skulle ha kommit igång. Det hade den - dyning från ett håll och vind rätt emot. Infarten till Härnösand blev jobbig i den nordliga vinden. Väl framme fikade jag två gånger och handlade. Jag tog en snabb tvätt på badhuset och stack sedan iväg. Jag hade hoppats på Högbonden, men kom inte ända fram.

Dag 55 - 2 juli Hemsön - Ulvön.  -  44,5 km  -  tot. 1.934,9 km
Väder: Vackert väder! Varierande 2-5 m/s O-SV vind. Sjöbris.
   Not. Jag kom iväg vid 7-tiden (försovning!) och paddlade till Bönhamn innanför Högbonden. Där åt jag frukost på restaurant och fräschade upp mig på toaletten. Jag träffade ett par: Malin och Ulf Nordström från Umeå, som tog digitalkort och skulle maila till Maud. Jag paddlade sedan till Ulvön och åt middag. Låg på en sandstrand utanför för natten.

Dag 56 - 3 juli Ulvön - Långholmen (S. om Husum)  -  45,3 km  -  tot. 1.980,2 km
Vâder: Vind S-SV - växlande 2-5 m/s. Sjöbris och solsken.
   Not. Jag startade från Ulvöhamn på ett spegelblankt hav, passerade Skagsudde och fortsatte till Långholmen. Jag skulle ha fortsatt en bit till om det inte var stora överfarter. Jag träffade Marianne och Göran från Umeå, som bjöd på jordgubbar med vispgrädde i deras segelbåt. De stack in till Husum och lämnade mig på ön med en ensam ren, som hade gått på isen en kall vinter.

Dag 57 - 4 juli Långholmen - Norrbyskär.  -  50,O km  -  tot. 2.030,2 km
Väder: Vind S-SV - växlande 2-5 m/s. Sjöbris och solsken.
   Not. Jag gick iland innan överfarten av Degerfjärden (c:a 10 dist.). Jag får ont i min vänstra axel, när jag har hållit på ett tag. Rastade även i Järnäs, där jag fyllde på vatten. Sedan valde jag nattläger mellan Norrbyn och Norrbyskär, men här ligger jag lugnt.

Dag 58 - 5 juli Norrbyskär - Norrfjärden (Holmöns färjeläge).  -  63,9 km   -  tot. 2.094,1 km
Väder: Vind S-SV 2-8 m/s, grov sjö men solsken.
   Not. Jag fick känning av min onda axel redan kl. 12 00 och beslöt därför att vila tills sjöbrisen blåst av sig. Startade kl. fyra och körde till elva. Det var bra paddelväder, men inget vidare att sätta upp tältet och äta så sent. Nu har myggen kommit!

Midnattssol.

Dag 59 - 6 juli Norrfjärden-Högskäret(N omVännskär)  -  44,5 km   -  tot. 2.138,6 km
Väder: Vind S-SO 2-5 m/s, sjöbris och solsken.
   Not. Paddlade upp till Ratan och tog en två timmars paus för att vila axeln. Jag åt på restauranten och rakade mig och tog sedan överfarten till Vännskär (4 tim.) och gick in i en vik på Högskäret.

Dag 60 - 7 juli Högskäret - Bjuröklubb.  -  48,1 km  -   tot. 2.186,7 km
Väder: Vind N-NO - växlande 2-5 m/s, solsken och varmt.
   Not. Jag startade kl. 06 00. Vid 9-tiden hittade jag en sandstrand vid Avanäset och gick iland for att sträcka på benen. Då kom Iris och Göran Karlsson från Lövånger och bjöd på kaffe och norrlandsbröd i deras sommarstuga. Jag fortsatte sedan till Bjuröklubb, fikade och paddlade till en sandstrand i närheten. Jim Danielsson hade talat med min telefonsvarare och meddelat att han var vid Kånäsudden på väg söder ut.

Dag 61 - 8 juli Bjuröklubb - Finnhällan (på Kågnäset).  -  45,3 km   -  tot. 2.232,0 km
Väder: Vind S-SO - växlande 2-5 m/s, sjöbris och solsken.
   Not. Jag träffade Jim norr om Bjuröklubb vid 6-tiden. Vi talades vid lite och skildes sedan åt var sitt håll. Jag paddlade in i Skelleftehamn och handlade och vilade axeln i båtklubbens byscha. Sedan paddlade jag vidare norrut men beslöt att vila på Medgrund och paddla på natten. Jag startade men tordes inte riskera axeln för en lång överfart, så jag gick in i land vid Finnhällan (mycket sten!).

Dag 62 - 9 juli Finnhällan - Jävre Sandön.  -  38,9 km  -   tot. 2.270,9 km
Väder: Vind S-SO - växlande 2-5 m/s, sjöbris, solsken och varmt.
   Not. Startade tidigt och tog flera raster för att vila axeln. På en sandstrand vid Buskön tog jag ett längre stopp, badade och kokade mat. Jag hade tänkt komma uppåt Piteå, men det ville inte axeln, så jag gick intill Sandön med förhoppning att finna sandstränder. Där var lika mycket sten som övrigt.

Dag 63 - 10 juli Jävre Sandön - Kunoön.  -  50,9 km  -   tot. 2.321,8 km
Väder: Vind S-SV 5-8 m/s, på eftermiddagen ökande till 10 m/s . Sol och varmt på dagen. På kvällen åska.
   Not. Fint undanvindsväder! Jag rastade ofta för att vila axeln. Jag gick in till en stuga och bad om vatten och fick även kaffe med dopp. Tack herr och fru Grafström! Jag fortsatte och rastade sedan på en sandstrand med barnfamiljer. Där blev jag bjuden på rökt lax m.m. Folk är verkligen vänliga här. Slutligen slog jag läger på en olämplig plats. Åskbyarna gick rakt in på tältet, som jag , dock hade ställt en bit in i skogen.

Dag 64 - 11 juli Kunoön - Björkön.  -  37,O km  -  tot. 2.358,8 km
Väder: På morgonen 3-8 m/s NV-V vind, ökande. På eftermiddagen avtagande vind och solsken.
   Not. Jag började tidigt, men det gjorde även vinden, som ökade. Jag fick göra flera stopp. Vid rasten på Likskär fick jag reda på att segelklubben hade klubbstuga på ön med mat och dryck. Jag tog en promenad dit och åt lunch. Vinden hade sedan mojnat, så jag fick en fin eftermiddagspaddling.

Dag 65 - 12 juli Björkön - Repskäret.  -  46,3 km  -  tot. 2.405,1 km
Väder: Vind SV 5-8 m/s, senare ökande till 11 m/s, grov sjö men solsken.
   Not. Jag startade kl. 02 00 för att göra en 10 dist.min. lång överfart. Vinden och sjön ökade, så jag gick inomskärs sista biten till en båthamn. Där fanns bara vatten och dusch, inget att äta, så jag gick ut till en strand och sov för att fortsätta senare. Vinden och sjön hade då ökat ytterligare, så jag räddade mig in på en villatomt, som enligt grannen var obebodd.

Dag 66 - 13 juli Repskäret - Virtakari (Haparanda)  -  38,9 km  -   tot. 2.444 km
Väder: På natten 8-10 m/s SV vind, senare växlande 3-8 m/s. Åska och regn.
   Not. Jag vaknade vid halv ett-tiden på natten och fann sjön lugnare, varför jag hastigt packade ihop och stack. Vinden ökade dock, och det var molnigt och dålig sikt. Jag chansade och gick rätt över fjärden mellan öarna och kom till Seskarö, där jag slog läger och sov till kl. 06 00. Efter en promenad till samhället stack jag vidare i åska och regn. I Haparanda hamn blev jag skjutsad till en affär, så jag kunde handla. Efter att ha ätit stack jag iväg och kom till Virtakari kl. 15 00. Sköönt!!!

Sista landningen - Virtakari.

Riksröset och jag. – Målet nått!

Paddelturen Svinesund till Haparanda tog alltså 66 dagar och var 244,4 mil lång.